"אם אתה לא עושה טעות, זאת טעות"

האם יש קשר בין הנגינה של מיילס דייוויס, וירטואוז הג׳אז, לפיזיקה קוונטית? לרגע הדבר נשמע תלוש מכל קשר. דייוויס נחשב פורץ דרך שהוביל את הטרנדים הכי חדשים וחשובים בעולם הג׳אז ויש שכינו אותו ״הפיקאסו של הג׳אז״. כמוהו היו לו רעיונות מעוררי השראה בנוגע ליצירה, שרלוונטיים לחיים בכלל, ומתחברים גם למהות של הקיום הקוונטי של המציאות שלנו בפרט. החיבור בין העולם המוסיקאלי אומנותי לבין העולם הפיזיקלי קשור לסוג של תפיסה תודעתית שמחברת ביניהם בהכרח ומקשר בין החומרים האלה. אין נכון או לא נכון ביצירה. יש קווים מנחים של אסתטיקה, של שפה, של חוקים, ובמסגרת הזאת מתקיימות להן תמיד עוד אפשרויות.

ריקי שחם - מיילס דייוויס ולהקתו

על תפיסתו הייחודית של דייוויס אנחנו למדים מחברו להרכב הג׳אז, שניגן לצידו במשך שנים רבות, הרבי הנקוק, שהיה פסנתרן ג׳אז מחונן בפני עצמו. ״בהופעה שהיתה לנו בשטוטגרט ב 1963", מתאר הנקוק ערב מדהים של נגינה עוצמתית וחדשנית, "בערב זה באחד מקטעי הסולו של דייוויס ניגנתי את האקורד הלא נכון, הוא נשמע כמו טעות גדולה ביותר. הטעות הזאת גרמה לי להפסיק לנגן ולתפוס את הראשי בין ידיי״.

ריקי שחם - מיילס דייוויס והרבי הנקוק

יש לזכור כי אחד המאפיינים הבולטים של ג׳אז הוא האלתור. יש בג׳אז קומפוזיציה מנחה, אבל המהות של נגינת הג׳אז היא יכולת הביטוי החופשית של נגינת הסולו. כמובן שהכול צריך לבוא בהרמוניה משותפת מבלי לשבור את התבנית יותר מידי ומבלי להשתלט על שאר הכלים. התרחיש הכי מוצלח שיכול נגן ג׳אז בסיטואציה הזאת לקוות לה הוא התעלמות מוחלטת של שאר הנגנים מהטעות בתקוה שהנגן השוגה יתאושש ויחזור לנגן בלי לאבד את ביטחונו. באירוע המכונן הזה מיילס השתהה מספר שניות ואז ניגן כמה תווים שהפכו את האקורד של הנקוק לנכון. הוא תיקן אותו.

״זה הדהים אותי כל כך שלא האמנתי למה שאני שומע. לא יכולתי לנגן או לגעת בפסנתר דקה ארוכה״.

ריקי שחם - מיילס דייוויס והרבי הנקוק

בג׳אז יש למוזיקאים מרחב תימרון ותיקון גדול, אולם בכדי שהטעות תשמע כחלק טבעי מהיצירה צריך תפיסת עולם הן מוזיקאלית והן תודעתית פתוחה ובלתי שיפוטית. הנקוק מסביר כי מיילס לא שמע את האקורד השגוי כטעות אלה כמשהו שקרה כחלק מהמציאות באותו הרגע שצריך להתמודד איתה. מעבר לאיכות האלתור המופלאה שלו, מה שאפשר לדייוויס לחבר את התווים המתאימים ״לשגיאה״ של הנקוק הוא שהוא היה מספיק פתוח וגמיש לראות באקורד את מה שהוא, אקורד מוזיקאלי, והוא לא ייחס לו ערך של טוב ורע, אלה פשוט הרגיש שזאת אחריותו למצוא את הדבר הנכון שיתאים לאירוע באותו הרגע.

השיעור הענק שלמד הנקוק באותו הערב מדייוויס היה הרבה מעבר לגבולות המוזיקה והאלתור. להחזיק במחשבה פתוחה כדי לחוות סיטואציה כהווייתה זה הדבר הכי חשוב שדרכו אתה צומח ולומד ויוצר ממנה דבר בונה וחדש. לא משנה כמה גסה הטעות או כמה לקוי שיקול הדעת שלנו. מה שקובע את התוצאות זה האופן בו נפעל אחריהן.

ריקי שחם - מיילס דייוויס

Miles Davis January 195

במובן מסויים המסר כאן מחבר אותנו עם הרעיון מפיזיקת הקוונטים המפורסם של שרדינגר עם תאוריית החתול החי או מת בקופסה. החתול נמצא בסופר פוזיציה. הוא גם חי וגם מת בו זמנית ומה שקובע את מצבו הוא הפתיחה עצמה. התצפית היא קובעת את התוצאה. באנלוגיה ישירה לאקורד השגוי של הנקוק, תגובתו של דייוויס לאירוע היא שקבעה את התוצאה הסופית של האירוע והפכה אותו לנכון. אפשר לומר שדייוויס ניגן נגינה קוונטית.

כל העיקרון הזה גם נכון להחלטות שאנחנו לוקחים בחיים. אנחנו נמצאים בכל רגע נתון בחיינו בצמתים בהם אנחנו תמיד נדרשים לבחור בין שבילים שונים כאשר לכל בחירה שלנו יש משמעות מרחיקת לכת על התוצאה שתתגלה לנו בהמשך הדרך. ככל שנעלה בסולם ההתפתחות התודעתית שלנו הבחירות שלנו יהפכו לקלות יותר ונכונות יותר לנו. מערכת השיפוט שלנו תקבל מושגים חדשים לגמרי לגבי טוב ורע נכון או לא נכון.

ריקי שחם - מיילס דייוויס

דייויס שהתחיל את דרכו היצירתית כמאייר מספר כי ״כשאתה מאייר על דף עליך לאזן אותו. קצת פה וקצת שם וזה נכון לכל דבר כמעט בחיינו״.

ככה זה באומנות המוזיקה והקומפוזיציה וזה העקרון המוביל גם בחיים. בשביל דייוויס המשמעות של צמיחה וגדילה היא לא לשפוט את היצירות אלה להתייחס אליהן כ״אירוע״ בעבר ולפנות מקום לאירועים חדשים להתרחש.

״הדבר הראשי שאני אוהב ״ שבא לפני הכול, אפילו לפני הנשימה, הוא המוזיקה. אם לא הייתי יכול ליצור לא היה לי למה לחיות עבורו״.

עבור מיילס המוזיקה היא החיים ובכל פעולת נגינה הוא חי את חייו ובכך מבטא את ערכו.

שלכם, ריקי שחם.

Join the Conversation

38 Comments

  1. בהחלט כתבה מאד מעניינת. בעיני אומן הג׳ז הגדול ביותר בדורו ואולי בכלל.

  2. וואו, השוואה מעניינת, פתחת לי את המחשבה לכיוונים חדשים, כיף. תודה רבה.

  3. חיבור מרתק בין מוזיקה למדע. אחרי הכל זה התאוריה המאוחדת…..

  4. מי את ריקי? זה כתוב מדהים ביותר. איך חשבת על זה? רעיון מקורי וחכם. מתחילה לעקוב.

  5. כמה לא מובן מאליו החיבור המוזיקלי והאנושי הזה בין שניהם, איזו רגישות ואהבת אדם ואינטליגנציה לדעת לעזור כך לחבר שטועה. מאד מרגש.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *